kaelatrauma«Autoavariide puhul on aju- ja seljaaju traumad konkurentsitult kõige sagedasemad surma põhjused,» rääkis Tallinna kiirabi peaarst Raul Adlas. Adlase sõnul on täiesti tavaline, et avariisse sattunud inimeste pea vajub kokkupõrke järel inertsist ette või küljele ja inimene murrab niimoodi kaela. Adlase sõnul on teiseks levinud surma põhjuseks avariides see, kui ohver kinnitamata turvavöö tõttu autost välja paiskub.

Adlase sõnul on inimese sisemised vigastused väga kerged tulema juhul, kui avariisse sattunud auto saab hoobi külje pealt. «Inimese siseelundid on nagu vett täis kilekott, mis ootamatu raputuse peale rebenema kipub,» võrdles ta.
Kolmandaks surma põhjuseks on Adlase sõnul avariides rasked põletushaavad. Adlase andmetel saavad avariidesse sattunud inimesed peamiselt sisemisi vigastusi. «Vähemalt on lahtiseid haavu avariides kannatanutel palju vähem,» lausus ta.
Kiirabiarsti sõnul näitab kiirabi praktika, et avarii ajal autost välja paiskunud inimene saab surma umbes 99-protsendilise tõenäosusega. «Kinnitatud turvavööde puhul on avariides hukkunute protsent kindlasti alla poole,» lisas ta.

Allikas.Postimees 2009

Ennetamine

Seljaaju traumade ennetamine hõlmab kõrget liikluskultuuri ning muude traumade vältimist. Suur osa (ca 36%) seljaaju traumadest on seotud liiklusõnnetustega, mistõttu nende vältimine on parim viis ennetada seljaaju kahjustust kui eluaegset invaliidsust.